yannic

Memberspotlight: Yannic

Yannic de Wit studeert Sport, Gezondheid & Management en geeft training aan Snowsports Academy Racing. Daarnaast traint hij zo’n 3x per week bij CrossFit Noord.

Waarom ben je begonnen met CrossFit?

”Nadat ik jarenlang geskied had, moest ik iets anders vinden. Eerst ben ik gaan fitnessen maar daar miste ik toch de uitdaging in. Samen met Nick (Bosscher) heb ik kort daarna een proefles CrossFit gedaan en we waren gelijk verkocht.”

Wat deed je precies in het skiën?

”Ik zat in de Nederlandse (beloften) selectie voor aplineskiën met slalom, reuzenslalom en super-G (Super Giant Slalom). Super-G is een hele snelle discipline. De bochten in het parcours zijn ruimer dan bij de reuzenslalom waardoor je nog meer snelheid hebt. Het wedstrijdskiën was voor mij een soort verslaving of leefstijl. Doordat je altijd op nieuwe plekken bent met nieuwe pistes is geen dag hetzelfde. Er is telkens ander weer en andere sneeuw wat invloed heeft op hoe je moet skiën.”

Als je het zo leuk vindt, waarom ben je dan gestopt?

”Ik had veel last van rugklachten en raakte steeds opnieuw geblesseerd. Daardoor viel ik steeds terug en raakte ik mijn motivatie kwijt. Toen heb ik de keuze gemaakt om te stoppen met wedstrijden en de focus te leggen op coachen van de nieuwe selectie.”

Wat vind je leuker, coachen of zelf skiën?

”Zelf skiën vind ik het allerleukst. Niet alleen de slalom maar ook andere dingen zoals freestylen. Daarnaast is het coachen ook leuk omdat je vanuit je eigen ervaring anderen dingen kan leren. Ik heb zelf de vernieuwing in het skiën meegekregen en daardoor heb je toch een andere kijk op bepaalde dingen. Ook laat ik bepaalde aspecten van CrossFit terugkomen in mijn trainingen aan de selectie. Ik merk nu hoe belangrijk mobiliteit en lichaamscontrole is en probeer daar aandacht aan de besteden. Veel skiërs zijn niet bewust van hoe ze bewegen.”

Merk je verschil in je eigen skiën nu je aan CrossFit doet?

”Ik merk dat ik veel meer lichaamscontrole heb en me meer bewust ben van m’n lichaam. Ook is m’n coördinatie een stuk beter. Daardoor kun je je kracht op de ski’s beter gebruiken. En ik ben veel sterker en conditioneel beter dan voor CrossFit. Daarom geef ik de selectie ook wel eens een CrossFit Workout. Laatst hebben we nog een aangepaste versie van Murph gedaan.”

Wat was je allereerste Workout?

”Eentje met squat snatches en burpees over bar. Dat was echt verschrikkelijk. Ik had de conditie wel maar was zo stijf als een plank. Ik kreeg de barbell wel boven m’n hoofd maar kon echt niet diep genoeg squatten. Toen kwam ik er achter dat CrossFit meer is dan alleen conditie. Ik was echt helemaal kapot toen ik na een uurtje thuis kwam. Dat was precies wat ik zocht. Ik vind het heerlijk om mezelf leeg te kunnen trekken en ergens in vast te bijten. Dat vind ik terug in CrossFit. Er is elke dag wel iets te leren of iets om beter in te worden. Zo blijf je jezelf uitdagen.”

Favoriete movement; squat cleans

Favoriete benchmark; fran

Zwaarste WOD die je ooit gedaan hebt; de chipper qualifier van de battle of the north. 1000m row, 20 Handstand push-ups, 30 Chest to bar pull-ups, 40 overhead squats en weer terug.

Related Post
Memberspotlight: Jelle
Memberspotlight: Steven
Memberspotlight: Lisa
Memberspotlight: Arjan