jellebu

Memberspotlight: Jelle

Jelle Buruma is één van de trainers in de box, maar ook competitief CrossFit atleet.

Waar ben je op dit moment voor aan het trainen?
”Voor de Lowlands Throwdown 2017. Nadat ik meer ruimte had in verband met mijn studie, heb ik voor mezelf het doel gesteld om voor de Lowlands te kwalificeren. Eerst heb ik zo goed mogelijk een periodisering gemaakt om te beginnen met een krachtblok. Ik heb de kwalificaties van vorig jaar ook gedaan, maar meer om te kijken waar ik stond. Als een soort nulmeting. Op basis daarvan kun je een plan gaan maken.”

Hoe ging die kwalificatie?
“De kwalificaties waren heel gunstig voor mij, maar ik was gewoon nog niet fit genoeg. Na de bekendmaking van de resultaten was ik best teleurgesteld. Ik had de eerste twee weken ook absoluut geen zin om weer te gaan trainen. Daarna besefte ik dat ik eigenlijk pas een half jaar echt hard aan het trainen was. Met dat feit was het resultaat alles behalve slecht.”

Je loopt al veel langer dan een half jaar rond bij CrossFit Noord. Heb je toen niet hard getraind?
”Nee, toen trainde ik misschien twee keer in de week bij Crossfit Noord maar zonder plan. Dat had ook te maken met mijn blessure. Vanaf de middelbare school heb ik al last van m’n knie. Ik ben naar verschillende fysiotherapeuten geweest die allemaal diagnoses hebben gesteld, maar niemand heeft ooit de kern van het probleem kunnen aanpakken. Ik train er nu vooral omheen. Het gaat wel beter de laatste tijd. Ik heb echt geïnvesteerd in mobiliteit en beter leren bewegen. Dat zorgt voor meer controle en nu heb ik veel minder last.”

Waar ben je nu in je periodisering?
”Ik ben begonnen met een powerlifting cycle van ongeveer 15 weken. Daarbij lag de focus vooral op squats, presses en deadliften met af en toe een WOD. Daarna heb ik een aantal olympic lifting cycles gedaan van waarvan ik nu in de laatste fase zit. Straks komen er veel meer WODs.”

Wat doe je anders tijdens een wedstrijd dan in training?
”Ik let veel meer op wat ik eet. Nu eet ik drie keer per dag een grote maaltijd. Op een wedstrijddag zorg ik dat ik maaltijden eet met genoeg vetten, eiwitten en koolhydraten in elke hap. Ook probeer ik de heerlijke rotzooi zoals chocola te vermijden. Op het gebied van voeding zou ik nog wel wat stappen kunnen maken.”

Heb je ook bepaalde rituelen?
”Ja m’n warming-up. Dat doe ik altijd hetzelfde. Ik begin met foamrollen zodat alles goed los is. Daarna basis movements, zoals inchworm, air squats en core en stabilisatiespieren opwarmen. Vervolgens bouw ik rustig de movements uit de workout op. Bij een lift is dat opbouwen in gewicht, en bij plyometrie bijvoorbeeld van een kleine box naar steeds hoger. Ten slotte zorg ik er voor dat mijn lichaam klaar is voor een ‘hoge intensiteit’. ”

Wat is je weakness?
”Engine. Dingen als 2k roeien is echt hell.”

Wat is je sterke punt?
”Olympic weightlifting gaat aardig de goede kant op. En ik ben heel bewust van hoe ik beweeg. Daarnaast heb ik het geluk gehad dat ik veel heb geïnvesteerd in mobiliteit. ”

Gebruik je speciale supplementen?
”Ik gebruik Creatine JB, Jake Food als maaltijdshake en Orangefit voor de eiwitten.”

Waarom doe je aan CrossFit?
”Ik geloof in het concept en methodiek van CrossFit. Hoeveel pijn het ook doet, hoe zwaar het ook is, het is dé weg voor het bouwen van de ultime atleet. Ook heb ik een enorme competitiedrang. Ik wil graag ergens de beste in zijn.”

Wat is het beste advies dat je aan een CrossFitter kan geven?
”Sowieso investeren in mobiliteit en efficiënt bewegen, dat is de basis. Als dat op orde is kun je hard gaan trainen naar welk doel dan ook.”

Favoriete movement: power cleans en muscle ups

Favoriete benchmark: Amanda

Zwaarste WOD die je ooit gedaan hebt: 2k Row

Related Post
Memberspotlight: Yannic
Memberspotlight: Steven
Memberspotlight: Lisa
Memberspotlight: Arjan